Ik mocht een logo ontwerpen voor Dieuwke. Zij maakt graag kinderkleding, en onder de naam Dietjejojo maakt ze kleren in opdracht.
Dieuwke: “Een logo met een paard en een olifant. Twee dieren die voor mij een betekenis hebben. Mijn passie ligt bij paarden, en al jaren spaar ik olifantjes. En in het logo had ik mijn initialen erin staan, maar uiteindelijk heb ik gekozen voor een paard en een olifant. De logo’s zijn vaak aangepast. Na een jaar ontwerpen, is dit het resultaat.”
ONTWERP OPDRACHT
De vraag was of ik een logo kon maken die als profielfoto op Instagram en Facebook kan. En ook op een visitekaartje en een kledinglabel.
Eerder had Dieuwke haar man een logo met een olifant bedacht. Zelf twijfelde zij of het misschien toch een paard moest zijn. De naam van het bedrijf was al wel bedacht; Dietjejojo. Deze naam bestaat uit de eerste paar letters van haar volledige naam.
SCHETSFASE
Ik begon met het schetsen van zowel olifanten als paarden. Maar omdat het gaat om een bedrijfje dat kinderkleding naait, hebben we ook gekeken naar het verwerken van bijvoorbeeld naalden in het logo. Zo ontstonden er onder andere voorstellen van een naald, in combinatie met de initialen. Of een olifantje dat opgebouwd is met initialen.
Een andere insteek voor het bedenken van een logo dat verwees naar het naaiwerk:
een paardenhoofd waarbij de manen van stiksels zijn.
De optie van een naam-logo is ook bekeken. Een naamlogo betekent dat de naam op een herkenbare en specifieke manier wordt getoond. Denk bijvoorbeeld aan het logo van Coca-Cola of Disney.
EERSTE VOORSTELLEN
KEUZESTRESS
Omdat de meningen in huize Dietjejojo af en toe best verschilden was de keuze voor een passend logo lastig.
Er ging een tijdje over heen, toen er weer wat vragen vanuit Dieuwke kwamen, nu over de uitstraling van het logo. De speelse olifant is leuk voor kinderkleding maar is dat het nog steeds voor wat oudere, meer volwassen kinderen? Misschien een mix met een wat serieuze uitstraling en het meer speelse olifantje?
Ondanks dat de focus wat meer lag op de olifant, bleef het paard nog steeds in het achterhoofd van Dieuwke. “Zijn twee logo’s in plaats van een misschien de oplossing?” vroeg ze zich af. “Eentje met een olifant plus een logo met een paard?”
Het leek mij niet zo handig. Maar door de opmerking kwam er ’s avonds toch schot in de zaak. In een opwelling bedacht ik die avond om daadwerkelijk een paard en olifant samen te smelten tot één logo.
Toen dit idee aansloeg, is dit verder uitgewerkt. Zoals het toepassen van het logo in de kleding labels. Op het moment dat wij elkaar spraken werden er maatstempels in de kleding gestempeld. Deze maatlabel zou dan inclusief het logo eventueel in de kleding genaaid worden. Ik heb dus ook gekeken hoe het logo te combineren is met een maat label.
KLEUREN EN SECUNDAIR LOGO
Uiteraard moet het logo ook in kleur kunnen. Hiervoor heb ik een kleurenpalet gemaakt, dat in alles is door te voeren. Denk aan visitekaartjes, folders, website en social media. Want zwart wit is af en toe wat te stemmig, zeker als het gaat om kinderkleding. Dat mag zeker wel wat speelse kleuren bevatten!
In het geval dat de naam vooral belangrijk is, is de naam Dietjejojo uitgeschreven, in een aangepast lettertype. En als het logo met illustratie ergens niet past, is er nog een derde optie: een initiaal-logo. De D van Dietjejojo.
PATROON VOOR OP EEN VERPAKKING
Met het maken van kinderkleding in opdracht volgt natuurlijk het verpakken en versturen van de kleren. Hoe leuk is het dan om met een uniek en eigen pakpapier en sluitsticker je klant blij te maken?
Hiervoor ontwikkelde ik een patroon waarin het paard, de olifant, de knoop van het logo en de merkkleuren in terug te vinden zijn.
SOCIAL MEDIA
Om te laten zien hoe je het logo kan gebruiken heb ik gezocht naar foto’s die het merk Dietjejojo kunnen uitstralen. Zo krijgt Dieuwke ook ideeën mee voor wat zij zelf met het logo kan doen bij het inzetten van reclame en social media. Zo kan mijn opdrachtgever er altijd zelf verder mee aan de slag na het opleveren van het logo.
Voor wie zelf ook uit de voeten wil kunnen met de aangeleverde materialen raad ik de gratis online ontwerp tool Canva aan. Hier kun je makkelijk social media posts mee ontwerpen of flyers ontwerpen bijvoorbeeld.
Mocht er ooit een werkatelier met een klein winkelgedeelte ingericht worden dan is er uiteraard ook de optie om raamtekeningen aan te brengen. Denk aan het logo met openingstijden, of delen van het patroon voor een leuke raamversiering.
Lijkt jou een logo als raamtekening ook wat?